Seat Ibiza GLX, -88

Kun Fiat joutui pajalle syksyllä 2000 ja edellinen omistaja halusi tuosta eroon niin ostin sitten vara-autoksi Seatin.

Etuvasemmalta

Koneena on 1500-kuutioinen kaasutinkone joka ei ole mikään talousihme, lähelle 9 litraa satasella tahtoo kulua tuollakin, ainakin kaupunkiajossa. Kaasuttimen tyhjäkäyntipiirin tukossa olemisella varmaan oli vaikutusta asiaan, säätö paransi tyhjäkäyntiä sekä polttoainetaloutta varsin siedettäviin lukemiin (~7 l/100km talvella, kaupungissa)ottaen huomioon automaattiryypyn vaikutuksen.

Lämmityslaite tuntuu varsin omituiselta, tuulilasille ei saa puhallusta oikein mitenkään, sensijaan sisälle tulee ilmaa niin että puhuri käy.

Selityskin löytyi kun löytyi asiantuntija, omistamassani yksilössä on Faessa-merkkinen lämmityslaite, joka on tarkoitettu Espanjan eteläpuolisiin maihin ja tuo olisi maahantuojan aikanaan pitänyt Behr-merkkiseen vaihtaa.

Jos olet Ibizaa hankkimassa, niin kannattaa tarkistaa että kumpi on, noilla on kuulemma merkittävä ero, joten aion itsekin hajottamolta tuon paremman mallin hankkia heti kun sattuu silmään.

Vikalista:

- bensamäärän varoitusvalo toimii kun muistaa
- vedenlämpömittari näyttää aina joskus pelkkää nollaa
- kuskinpuoleisen oven alapinta puuttuu
- tyhjäkäynti onnetonta (kaasutin tukossa?) Korjattu 5.12.2001, korjaamokäynti auttoi, samalla päästöt tulivat kuntoon ja kulutus laski merkittävästi
- oikealle puolelle pitäisi vaihtaa tukivarren kumit sekä jarruletku, eivät tosin vielä ole rikki joten ei ole kiirettä

Korjattuja vikoja, syksyllä 2001:

- vasemman takatukivarren kumit vaihdettu
- vasen takajarruletku vaihdettu
- tankin vuoto tukittu kitillä
- öljypohjan vuoto tukittu kitillä, ei tuntunut kestävän, pitänee keksiä jotain muuta .... Kovajuotettu KM-Autossa 20.3.2002, ei vuoda enää
- takaseinän ruostereiät paikattu ja pellit massattu
- takapyöräkotelon ruostereiät paikattu ja massattu
- vasen takajarru purettu ja käsijarruvipu öljytty (oli jumissa)
- puhallinta öljytty, ei auttanut, kitisee vieläkin pakkasella; uusintakierros auttoi
- umpiot vaihdettu
- uudet nastarenkaat alle
- akku uusittu
- lisävalojen releet ja lisävalot asennettu
- taakse uudet jarruhihnat sekä käsijarruvaijerit
- pohja paikattu ja massattu
- pisteruostetta korjattu vähän sieltä täältä, pääasiassa A-pilarista sekä vasemmasta takalokasuojasta
- etusisälokasuojan halkeama ja poikki ollut pitkittäispalkki korjattu

Remontissa

Noiden korjausten jäljiltä Seat alkaakin olla ihan kelvollinen talviauto, kiinteä penkinlämmitin olisi hyvä, mutta irtomallisestakin on apua ja huurteenpoisto tuulilasilta saisi toimia paremmin, vaikka ilmasuulakkeita teipin kanssa säätämällä saikin tuulilasin sulamaan ensin kuskin kohdalta.

Etuvasemmalta

Takaa

Tämän auton kohtaloksi koitui heti kohta remontin valmistuttua paalaus, kaveri lainasi ja ajoi jonkun täysin syyttömän perään ja keula ruttaantui sen verran pahasti että ei enää kannattanut korjata. Maksoi kyllä auton nimellisarvon, että näennäisesti rahallista tappiota ei tullut, mutta tehtyjä töitä ei enää saa takaisin.


Sivua muutettu viimeksi 16.2.2010