Kawasakista ja sen korjauksesta voisi kertoa enemmänkin, mainittakoon tässä vain että se oli remontissa hyvän aikaa varaosien odottelun sekä kroonisen rahapulan takia. Katso myös nykyinen pyörä vähän vanhempi GPX sekä edellinen pyörä, Suzuki GSX-F tai ensimmäinen pyörä, Suzuki A80. Pikku-Suzuki on vielä tallessa, muut on jo vaihdettu toisiin.

GPX, sivukuva Kasawika vuonna -92


GPX, 2.kuva Sama paikka, toiselta puolelta
GPX, 3.kuva Keväällä -99 otettu kuva.

Tankissa oleva kuhmu syntyi kun vajan ovenkarmi koukkasi takakautta kimppuun, nyttemmin jo korjattu ja tankki maalattu uudelleen. Pyörä meni vaihdossa uuteen eikä enää seuraavana keväänä liikkeessä ollut, eli oli mennyt kaupaksi (Riku Motor Lahdesta sen sai.)

Ehdin sentään seitsemän vuotta tuolla ajella ja sinä aikana sille sattui kaikenlaista. Kawan tyyppivika, venttiilien venyminen/painuminen kanteen tuli havaittua, mutta siitä selviää säätämällä venttiilejä riittävän usein. Oireena on käynnistysvaikeudet kuumana.

Toinen GPX:n tyyppivika tuntuu olevan nokkaketjun ääntely, omaani korjasin ongelman lopullisesti pidentämällä nokkaketjun kiristimen tappia noin 5 mm. Ääntely loppui siihen eikä ole uusiutunut. Nokkaketjun, kiristimen ja kumityynyjen vaihto ei välttämättä ääntelyyn auta, se on tullut muiden GPX:n omistajien kanssa jutellessa tullut ilmi.
Sama vika oli muuten uudessakin hankinnassa ja sama korjaus auttoi siihenkin.

Vielä yksi harmaita hiuksia aiheuttava juttu oli ilmavuoto imupuolella ja siihen syylliseksi löytyi kumitötteröt ilmanputsarin ja kaasuttimien välissä. Niillä on vanhemmiten taipumus kovettua ja sitten ne eivät istu enää kaasuttimen kurkun ympärille tiiviisti, jolloin syntyy ilmavuoto.

Oireena täydellinen hengettömyys 4000 kierroksen molemmin puolin ja asiasta pääsee tiivistämällä liitoksen tai lopullisesti vaihtamalla tötsät. Maksoivat Sumekolla jossain vaiheessa noin 20e / kpl. Mielestäni kannattava investointi kuitenkin.